Boganmeldelse: Vil du lære at investere? Så er det her bogen, du skal have fat i

Sæt Kursen af Louise Fredbo-Nielsen er en rigtig god bog, for dig der vil i gang med at investere.

Hvad er forskellen på aktier og obligationer? Hvad betyder risikoprofil? Og hvordan laver man en investeringsstrategi? Hvis du gerne vil have en bid af aktiemarkedet og lære at investere, så skal du have styr på begreberne. Og det får du også overraskende hurtigt, hvis du sætter nogle timer af til at læse bogen “Sæt Kursen” af Louise Fredbo-Nielsen.

Du taber penge ved at have dem stående i banken

Jeg har længe pønset på at komme i gang med at investere. Især da det gik op for mig, at det der med at få dejlige renter – som i gratis penge – ved at have hele sin opsparing plantet i banken efterhånden er noget fra fordums tid. Hvis du tager højde for inflationen (ca. 2% årligt), taber du faktisk penge ved at lade dem passe sig selv på din bankbog. Derfor har jeg sat mig for, at jeg vil “lære” at investere. Og selvfølgelig går det også rigtig godt hånd i hånd med hele mit lille projekt omkring at få bedre styr på min økonomi.
Ligesom at du ikke bliver Rene Redzepi, fordi du har læst én kogebog om det nye nordiske køkken, bliver du naturligvis heller ikke investeringsekspert, fordi du læser en god bog om emnet. Men nu hvor jeg efterhånden har tygget mig igennem flere bøger om at få succes som privat investor, lyttet til Millionærklubben på 24/7 og læst masser af Børsen online, vil jeg nu alligevel fremhæve Louise Fredbo-Nielsens bog “Sæt Kursen” som et rigtig godt sted at starte, hvis du vil dyppe tæerne i aktiemarkedet og på sigt lære at investere.

Lær at investere uden hokus-pokus

Selvom bogen er en hurtigt læst sag på 235 sider, kommer den utroligt bredt omkring, både i forhold til generelle tips til at få styr på økonomien, men især når det kommer til at forstå, hvorfor det er vigtigt, at komme i gang med at investere, hvis man gerne vil have sine penge til at yngle – for eksempel med henblik på at få en tryg alderdom eller måske indfri store livsdrømme som at tage et par sabbat-år midt i livet eller trække sig fra arbejdsmarkedet en god portion år før man er kisteklar.

Louise Fredbo-Nielsen, forfatteren til bogen, er selv gået fra at være en økonomisk fiasko (hendes ord, ikke mine) til at blive investerings-ekspert, og hun deler gavmildt ud af eksempler fra sit eget (tdligere) liv på fejl, hun har begået omkring sin økonomi. Det er befriende læsning, og gør bogen troværdig og sympatisk. Hun er heller ikke bleg for at bekende de begynderfejl hun gjorde, da hun først kom i gang med at investere, og det er meget lærerig læsning. Jeg synes virkelig, hun formår at tage “mystikken” og unødvendig hokus-pokus ud af at investere, fordi hun forklarer alle de tørre pengebegreber på en ligefrem og uprætentiøs måde. Hun skriver engagerende og med masser af relaterbare eksempler.

Kvinder er bedre til at investere

Louise Fredbo-Nielsen har desuden en mission med bogen: Kvinder skal se at komme i gang med investere! Der er INGEN grund til at tro, at det at handle aktier (eller obligationer eller noget helt tredje), skal være et old boys’ game. Faktisk er der mange undersøgelser, der tyder på, at kvinder er bedre til at handle aktier, fordi de har mere tålmodighed. Det har jeg i øvrigt hørt mange mandlige investeringseksperter bekræfte. Alligevel forholder det sig sådan, at mændene sidder på 2/3 af aktiemarkedet i Danmark.

Bogens grundpræmis er, at man “lærer at investere på 8 uger”. Om det er tilfældet, kan jeg ikke svare på. Eller rettere – helt konkret kan man lære at åbne et aktiedepot og klikke “køb nu” på en vilkårlig aktie, men det tager ikke 8 uger at lære; det tager 2 sekunder. Jeg er faktisk ikke helt sikker på, at jeg forstår hvor de 8 uger kommer ind i billedet. Hvert kapitel beskriver grundigt og udførligt nogle trin, du kan tage samt en god portion relevant viden i forhold til at træffe gode valg og gøre sig fornuftige overvejelser, men det er ikke en forudsætning, at man bruger otte uger.

Eller sagt på en anden måde: Hvis du køber en slankebog, der handler om at blive fit på otte uger, så er det noget med en madplan for hver uge og et nyt træningsprogram for hver uge, osv. Sådan synes jeg ikke helt bogen her er, fordi der ikke er nogle konkrete aktioner, du skal tage for hver uge, som det med de otte uger lidt lægger op til.

Oplagt begynderbog, hvis du vil lære at investere

Otte uger eller ej – det er er en detalje, man nok ikke skal hænge sig alt for meget i, og som bestemt ikke overskygger min konklusion: Det er en supergod og all-round introduktionsbog for alle, der gerne vil i gang med at investere, men ikke helt ved, hvordan de skal gribe det an.

Bogen er desuden fyldt med mini-interviews med både investeringseksperter og “amatør-investorer”, som alle bringer noget klogt til bordet i forhold til det at lære at investere. Det bliver på intet tidspunkt tørt eller langhåret – så se lige at få den læst 🙂

Bogen koster 249,95 kr. og fås bl.a. hos Bog & Ide.

ML

Artiklen indeholder affiliate links