Boganmeldelse: ‘Et år uden overforbrug’ af Trine Baadsgaard

Coveret til bogen Et år uden overforbrug er minimalistisk ligesom bogens hovedbudskab. Vi har brug for mindre end vi tror.

‘Et år uden overforbrug’ er en sympatisk lille inspirationsbog for alle, der gerne vil skære ned på udgifterne og leve mere bæredygtigt.

Lær at spare penge på en time og få mere styr på dit overforbrug. Det lyder for godt til at være sandt, og det er da heller ikke noget bogen lover som sådan, men jeg vil vove at påstå, at på den relativt korte tid det tager at komme igennem bogen ‘Et år uden overforbrug‘, vil der være mindst et godt sparetip, du ikke kendte i forvejen.

Bogens kapitler, der er inddelt efter kalenderårets 52 uger, omhandler hver et tema, der berører overforbrug og det at spare penge, på den ene eller anden måde. F.eks. ‘Uge 16: Byt eller lej din bolig ud og få finansieret din ferie’, som giver tips til en billigere ferie med ‘home exchange’. Temaerne passer – i de fleste af tilfældene – til den aktuelle sæson. F.eks. er der i de kapitler, der er placeret ift. de gængse ferieuger forslag til ferieaktiviteter eller DYI-ideer. Meget fiffig ide at organisere bogen på den måde, synes jeg.

Temaerne spænder bredt, og der vil derfor være adskillige sparetips at hente for de fleste – men helt klart mest for børnefamilier, der bor i hus og, for hvem den daglige trummerum har medført et ubevidst overforbrug. Der er en hel del tips til have-og udeliv samt adskillige siders forslag til gratis eller billig underholdning for børn.

Af de mere generelle temaer, som jeg tror, at alle vil kunne få noget ud af, er der f.eks. et kapitel om vand, der med konkrete økonomiske eksempler illustrerer hvordan man kan spare på vandforbruget, for eksempel ved at interessere sig for prisforskellen mellem ældre vand-aggregater (toilet, bruser, vaskemaskine osv) i forhold til nye modeller. Det lyder jævnt kedeligt, men det er det på ingen måde.

Ud med de ulækre materialer
Der er også et kapitel om tøjkøb, der på behændig vis guider læseren til at rydde op i de gamle klude og desuden købe tøj af god kvalitet, fremfor et tankeløst overforbrug af møg-tøj (et budskab jeg i øvrigt er rørende enig i). Det bakkes op af en passage, der går til angreb på det dårlige tøj: “Der findes så meget billigt tøj. Det er grimt, det er lavet af ulækre materialer. (Vidste du, at polyester er olie, der er lavet til plastic of derfra til fiber?)”. I dette kapitel savner jeg en guide til hvilke materialer, der  er gode at investere i og som holder længere, samt flere eksempler på, hvordan man skelner mellem skidt og kanel. F.eks. ved at kigge på, hvordan tøjet er produceret og gerne en guide til bæredygtighedsmærker. I stedet bliver der brugt næsten en hel side på at omtale et enkelt firma, der beskæftiger sig med at sy kvalitetsmodetøj af designer-metervarer.

Spare penge med mobilen
Et andet kapitel beskæftiger sig med teknologi, og her er der mange gode fif til apps, der kan hjælpe med at holde styr på teknologien. Det var her jeg første gang hørte om budgetterings-appen Spiir (som jeg vil beskrive mere detaljeret i et kommende indlæg), men når det er sagt, kendte jeg alle de andre apps og websites (Momondo og dba.dk tror jeg heller ikke er gået andres næser forbi), og jeg ved, der findes mange flere derude. Her kunne det være fedt, hvis forfatteren havde researchet lidt mere dybdegående. Men på den anden side; der popper nærmest dagligt nye apps op, så for at være helt up to date er det nok ikke en bog man skal konsultere, men snarere gå på nettet og lede selv.

Shopping er en vanesag
Et kapitel, der inspirerede mig at læse, og som desuden er i tråd med min egen ‘købefilosofi’ er kapitlet ‘Fem strategier: få det du vil have’. Her tilbyder forfatteren fem konkrete anbefalinger, der kan hjælpe læseren til ikke blot at skære ned på overflødigt forbrug, men også til at få tænkt grundigt efter, hvad det egentlig er, der giver glæde og som skal prioriteres. ‘Er det, der gjorde dig glad som 18-årig, også det, der gør dig glad som 30-årig?‘ spørger forfatteren, og det synes jeg er et rigtig godt og relevant spørgsmål. For det illustrerer på sin egen vis, hvor meget vanetænkning, der ligger i vores forbrug, og  jeg synes bestemt det er værd at reflektere over, om man bør udfordre de gamle forbrugsvaner, fordi det med tiden måske er nogle helt andre ting, der giver værdi.

Som beskrevet kommer bogen vidt omkring, og både dagligvarer, mad på budget, transport, ferier, gaver, højtider, gør-det-selv-projekter mm. bliver berørt. Det gør, at bogen kan inspirere læseren i mange forskellige retninger, og det synes jeg er et stort plus.

På minus-siden synes jeg bogen rummer alt for mange gentagelser. For eksempel er der som nævnt et helt kapitel tilegnet ‘home exchange’- ferieformen, mens et andet kapitel om ferier bringer en en hel sektion om præcis det samme. Det er blot ét eksempel på en gentagelse, og der er flere hvor de kommer fra. Det er en smule irriterende og får bogen til at virke lettere ufærdig, eller måske bare ikke så grundigt redigeret.

Alt i alt er bogen ret udemærket. Ikke pragtfuld, men bestemt heller ikke sløj. Den er velskrevet og engagerende, og den byder på mange fine tips, men desværre ikke så meget nyt under solen, som jeg havde forventet. Jeg synes dog, at den er rigtig god til at bestyrke læseren i, at det er en god ide at skrue ned for forbruget og at bæredygtighed og omtanke er vejen frem. Og der er masser af metoder til at nå i mål med spare-ambitionerne

Bogen koster 199,95 kr og fås bl.a. hos Bog & Idé.

Artiklen indeholder affiliate links

Jeg vil elske at høre DIN mening om emnet, så giv endelig dit besyv med i kommentarfeltet :)